Sådan bruger vi din donation

SÅDAN BRUGER VI DIN DONATION 

I DM-Aid gør vi os umage for at holde vores driftsudgifter så lave som muligt. Vores seneste årsregnskab for 2024 viser, at vi i 2024 brugte 8,3 % af vores samlede midler på drift, altså administration og fundraising, hvilket er langt under vores max på 12,5 %.  

Vi har en politik om max at bruge 12,5% til drift. Det betyder, at vi højst må bruge 12,50 kr. til vores driftsudgifter, og at mindst 87,50 kr. af hver 100 kr., du donerer, går direkte til nødhjælp og udviklingsarbejde. 

Men hvad går de 12,50 kr. egentlig til og hvorfor er de vigtige for DM-Aid? 

Sådan bruger vi din donation

 

 

 

DERFOR ER DET NØDVENDIGT MED GOD ADMINISTRATION
Når du donerer, er det med ønsket om at hjælpe mennesker i nød. Det ønske deler vi og det er netop derfor, at vi investerer en lille del af midlerne i det, som vi kalder det bagvedliggende arbejde, såsom administration, kvalitetssikring og fundraising. 

Det er netop dette arbejde, der sikrer at vi kan støtte de rigtige mennesker, på det rigtige tidspunkt og på den rigtige måde, samt følge op på dine donationer og den effekt som din støtte har haft.  

Bag dette arbejde står professionelle fagfolk med relevante uddannelser og stor erfaring inden for deres felt, hvad enten det er økonomi, projektledelse, kommunikation eller humanitært arbejde. Deres viden og indsigt er helt afgørende for, at din støtte omsættes til den bedst mulige hjælp for mennesker i nød.  

Her er nogle eksempler på, hvad administrationsudgifterne dækker: 

Effektiv hjælp: Vi skal sikre, at dine penge bruges rigtigt og det kræver planlægning, opfølgning og kontrol. Vi følger alle projekter tæt, og vi evaluerer dem løbende, så vi hele tiden lærer og forbedrer os. Det tager mange arbejdstimer at sikre, at mere end 500.000 medmennesker om året kan få hjælp. 

Gennemsigtighed og sikkerhed: Vi dokumenterer alt, vi gør, og bliver revideret af en ekstern revisor. Det skaber tryghed, både for dig og for os. Vi har også ansvar for at overholde love og regler i Danmark og internationalt. 

Professionel indsamling: Det kræver ressourcer at nå ud til dig og andre donorer. Vi investerer i kommunikation og fundraising, så vi kan blive ved med at hjælpe og hjælpe endnu flere. 

Stærke samarbejder: Vi arbejder sammen med lokale NGO partnere i mange af verdens brændpunkter. Det kræver tid og faglighed at sikre, at disse samarbejdsrelationer er tillidsfulde, effektive, etiske og holder alle love både i Danmark og det pågældende land. 

Tryghed i hverdagen: Vi har brug for gode IT-systemer, sikker databehandling og en velfungerende og ressourcestærk organisation, både herhjemme og i felten. Det giver et solidt fundament, som hjælpen kan bygge på. 

DIN TILLID ER AFGØRENDE
Vi ved, at det kræver tillid at give en donation og vi tager det ansvar alvorligt. Derfor er troværdighed, transparens og effektivitet fundamentale værdier i vores håndtering af midler. Du kan altid få adgang til at se, hvordan vi bruger pengene, og du er altid velkommen til at stille spørgsmål. Læs her vores årsregnskaber gennem årene.  

Når du donerer til DM-Aid, giver du ikke kun til et projekt. Du støtter en hel kæde af handlinger, der tilsammen gør det muligt at yde hurtig, målrettet og ansvarlig hjælp. Administration er ikke spild af penge, men netop det, der gør din vigtige donation så virkningsfuld som mulig.  

FORDELING AF DRIFTSPROCENTER FRA ZAKAT OG SADAQA

DM-Aid overfører 12,5% af hver donation til vores driftskonti for henholdsvis administrations-, fundraisings- og personalelønudgifter. Der er dog forskel på procentfordelingen afhængig af om donationen er til Zakat (den obligatoriske almisse) eller til Sadaqa (den frivillige almisse).  

For Sadaqa-donationer fordeler vi de 12,5% på alle tre driftskonti baseret på det årlige driftsbudget for de tre områder, mens vi for Zakat-donationer altid kun overfører de 12,5% direkte til driftskontoen for personaleløn. 

Baggrunden for dette er, at i Koranen er der nævnt otte kategorier, som kan modtage Zakat, herunder ’dem som arbejder med Zakat’. Der er forskellige holdninger til, hvor meget der kan gives til hver af de otte kategorier, men i DM-Aid har vi valgt at følge den definition, som nogen lærde anlægger, nemlig at en rimelig del kan gå til ’dem som arbejder med Zakat’. Den rimelige del definerer vi som at max. 1/8, dvs. max. 12.5%. Derudover udlægger nogle lærde, at man kun må anvende procenter fra Zakat til lønudgifter til ’dem som arbejder med Zakat’, dvs. til ansatte medarbejdere på kontrakt.